(၂၄) ပစၥည္း ပ႒ာန္း တရားေတာ္

Wed, Feb 24 2010 01:13pm MMT 1
Ram
Ram
2590 Posts

ဒီအဖြဲ႕ေလး ဖြဲ႕ ထားတာ ၾကာၿပီ ျဖစ္ေပမယ့္ စာေတြက သိပ္ မရွိေသးဘူး။ သို႕ ေသာ္ မၾကာေသးခင္က ညီငယ္တစ္ဦးကေနၿပီး အေျခခံ ဘုရားရွိခိုးဆိုၿပီး တင္သြားေပေတာ့ ေ၀ယံလည္း တင္ဖို႕ ေတာ့ လိုလာၿပီ ဆိုၿပီး တင္လိုက္တာပါ။ တကယ္ေတာ့ ဒီ (၂၄) ပစၥည္း ေဒသနာေတာ္က ေ၀ယံ့ရဲ႕ Blog ထဲမွာ ရွိၿပီးသားပါ။ မဂၢဇင္းထဲမွာလည္း ရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီဆိုက္ကို ေနာက္က်မွ ေရာက္တဲ့လူေတြက ဒီ ဟာေလး ရွိမွန္းသိၾကမွာ မဟုတ္ဘူးေလ။ ဥပမာ ကိုလမ္းပတ္တို႕ ၊ ဦးဇင္း ညေနအုပ္စိုးတို႕ေပါ့။ ဒါ့ေၾကာင့္ ဒီအဖဲြ႕ ေလးမွာ တဖန္ ျပန္လည္ၿပီး တင္ေပးလို္က္ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ပံုမွန္ဖိုရမ္ရဲ႕ ဘာသာေရး ဖိုရမ္ေအာက္မွာလည္း တင္ေပးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီစာေတြက မဂၢဇင္းတစ္အုပ္ထဲမွာ ပါတာေတြကို ႀကိဳက္လို႕ ဒီ့ေလာက္ အရွည္ႀကီးကို ေစတနာထားၿပီး အပင္ပန္းခံၿပီး ျပန္႐ိုက္ထားတာျဖစ္ပါတယ္။ အားလံုးပဲ ကုသို္လ္ တရား ပြားမ်ားႏိုင္ၾကပါေစဗ်ာ....


(၁) ေဟတု မူလအေၾကာင္း(Root Cause)

အားလံုး၏အရင္းခံ အေၾကာင္းတရားသည္ ေရေသာက္ျမစ္ႏွင့္ တူသည့္ ေဟတူ(မူလ)အေၾကာင္း၊ ျဖစ္၏။ ဗုဒၶသည္ အေၾကာင္းရင္းကို ဦးစြာျပသလိုသည္ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ေဟတုကို ေရွ႕ဆံုးမွထားေဟာၾကားခဲ့သည္။ မူလအေၾကာင္းဆိုသည္မွာ လိုခ်င္မႈတစ္ရပ္ျဖစ္၍ လိုခ်င္မႈေၾကာင့္ ရယူမႈ၊ စြဲလမ္းမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာရသကဲ့သို့ လိုခ်င္သည့္အေလ်ာက္ ပိုင္ဆိုင္ခြင့္မရေသာအခါ မေက်နပ္မႈ၊ ရန္လိမႈမ်ားႏွင့္စိုးရိမ္ေသာကေရာက္ၾကရသည္း။ အရာအားလံဳးသည္ လိုခ်င္ေတာင့္မႈေၾကာင့္သာျဖစ္ရသည္ဆိုေသာ္ျငား မိမိမျဖစ္ခ်င္၊ မလိုခ်င္ပါဘဲလ်က္ (မဖ်ားမနာလိုဘဲဖ်ားနာရသည္။ မဆံုး႐ႈံးလိုေသာ္လည္းဆံုး႐ႈံးရသည္ စသည္ျဖင့္…..) ရရွိေနမႈမ်ားႏ်င့္လည္းႀကံဳေတြ႕ရေပမည္။ အဆိုးကိုလူတိုင္းမလိုခ်င္ၾက၊ သို့ေသာ အဆိုးကိုအေကာင္းဟုထင္ျမင္ယူဆကာ အေကာင္းအေတြးျဖင့္ အေကာင္းမႈကို အလုပ္ေဆာင္ေနၾကသည္မ်ားရွိ၏။

စိတ္ခံစားမႈမ်ားေၾကာင့္ လိုခ်င္မႈ၊ မလိုခ်င္မႈမ်ားႏွင့္လံုးေထြးရွင္သန္ေနၾကသည္မွာ မသိမႈေၾကာင့္ျဖစ္ၿပီး ယမင္းမသိမႈသည္လည္း အေၾကာင္းတရားတစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ သုခကုိသာေ႐ြးခ်ယ္ခံစားလိုေသာလူ႕သဘာ၀အေလ်ာက္ဒုကၡဆိုသည္ကိုလညလး ရင္ဆိုင္ရေပမည္။ လိုခ်င္ေသာအရာႏွင့္ မလိုခ်င္ေသာ အရာကိုပါလက္ခံရမည္မွာဘ၀ဟုဆိုျခင္းေၾကာင့္ ႀကံဳေတြ႕ေနရေသာ အေကာင္း အဆိုး(သုခ၊ ဒုကၡ) အားလံုးသည္ တစ္ခုခုကို လိုခ်င္တပ္မက္ျခင္းျဖစ္ခဲ့၍ ဘ၀ကိုမလိုခ်င္ပါက ဘ၀၏ သုခ၊ ဒုကၡမ်ားကို ခံစားရမည္မဟုတ္ပါ။ သို႕ေသာ္ သတၱ၀ါတိုင္း လိုခ်င္မႈျဖင့္ရွင္သန္ၾကသည္။ လိုခ်င္မႈမရွိေတာ့ပါက ေရေသာက္ျမစ္မဲ့သြားေသာသစ္ပင္ကဲ့သို႕ေသဆံုးေလသည္။ တရားအားထုတ္သည္ဆိုရာ၌ ယင္းလိုခ်င္တပ္မက္မႈကိုျပတ္ေအာင္ျဖတ္ေနျခင္းျဖစ္သည္။။

(၂) အာရမၼဏ [အာရံု(Object Cause)]

အာရံုသည္မူလအေၾကာင္း(လိုခ်င္မႈ)ေနာက္ အားအေကာင္းဆံုးေသာ အေၾကာင္းျဖစ္သည္။ အသံ၊ အနံ႔၊ အရသာ၊ အေတြ႔အထိ၊ အေတြးအားျဖင့္ အာရံု(၅)မ်ိဳးရွိသည္။ အျမင္ပါထည့္လွ်င္ အာရံု(၆)ပါး ျဖစ္လာသည္။ မိမိစိတ္ႏွင့္ ထိေတြ႔ခံစားရသမွ် အာရံုျဖစ္၍ မိမိစိတ္ႏွင့္အထိေတြ႔ေသာအာရံုသည္ မိမိအား မည္သို့မွ်ခံစားမႈတစ္စံုတစ္ရာေပးေဆာင္လိမ့္မည္မဟုတ္ပါ။ (ဥပမာ-ညေမွာင္မည္းမည္းတြင္ ၿပံဳးျပေနေသာအၿပံဳး၊ မဲ့ျပေနေသာမ်က္ႏွာကို မိမိျမင္ေတြ႔ခံစားရမည္မဟုတ္။) အျမင္အာရံုသည္စိတ္ကို ေျပာင္းလဲေစႏုိင္သကဲ့သို့ အျခားအာရံုကလည္းေျပာင္းလဲေအာင္ျပဳလုပ္ႏုိင္သည္။ အသံေၾကာင့္လိုခ်င္မႈ၊ မလိုခ်င္မႈျဖစ္ေစသည္။ အနံ႔ေၾကာင့္ေမႊးသည္၊ နံသည္ကြဲျပားေစသည္။ အေတြ႔ေၾကာင့္လည္းစြဲလမ္းစိတ္ကို ထင္ရ်ားေစသည္။ အရသာကလည္းႀကိဳက္ျခင္း၊ မႀကိဳက္ျခင္းကိုေပးစြမ္းႏိုင္သည္။ ဧကန္စစ္စစ္ စိတ္သည္ မိမိ၏လိုလားႏွစ္သက္မႈအရ ပံုသါင္းေဖာ္ေဆာင္ပါသည္။

အာရံုသည္ စိတ္ခံစားမႈကို သိသာခံစားႏုိင္ေစရန္ လႈ႔ံေဆာ္ေသာအရာျဖစ္ၿပီး စိတ္ျဖစ္ေပၚလာေစရန္ ေမြးဖြားေပးေသာမိခင္လည္းျဖစ္သည္။ စိတ္သည္ မ်က္မျမင္နဲ့တူ၍ အာရံုသည္ ႀကိဳးတန္းႏွင္တူပါသည္။ မ်က္မျမင္သည္ ႀကိဳးတန္းကိုင္ကာေလွ်ာက္လွမ္းႏိုင္သလို စိတ္သည္ အာရံုကိုကိုင္လ်က္လမ္းေလွ်ာက္သည္။ ႀကိဳးတန္းသည္အာရံု၏ ခိုင္မာမႈဦးတည္ခ်က္မ်ားႏွင့္ထပ္တူျပဳႏုိင္ၿပီး စိတ္သည္သာမန္အားျဖင့္အာရံုတစ္ခုခုႏွင့္ မထိေတြ႔ရေသာအခါကန္းေနသည္။ ဓါတ္ခဲစြမး္ရည္ျဖင့္နာရီတစ္လံုးကိုရွင္သန္ေစလိုေသာ္လည္း အင္အားလိုသေလာက္သာ အသံုးျပဳသည္။ အင္အားမ်ားမ်ားသံုးလွ်င္နာရီပ်က္မည္။ ထို႔အတူ စိတ္ကုိမခံစားႏုိင္ေအာင္ အာရံုမ်ားမ်ားထည့္သြင္းမိပါက စိတ္ပ်က္မည္ျဖစ္သည္။

(၃) အဓိပတိ [ခါင္းေဆာင္(Leader)]

မိမိအရည္အခ်င္းႏွင့္မစြမ္းေဆာင္ႏုိင္ေသာအခါ ဦးေဆာင္ဦးရြက္ျပဳႏုိင္မည့္ ေခါင္းေဆာင္လုပ္သူေနာက္သို႔ အမ်ားစုလုိ္ကၾကသည္။ ထိုအခါ ေခါင္းေဆာင္သည္ အေၾကာင္းျဖစ္လာသည္။ စိတ္ကုိျဖစ္ေပၚေစေသာအခါ အဓိက ေခါင္းေဆာင္တရားေလးမ်ိဳးရွိေလသည္။ အလိုျဖစ္လိုစိတ္၊ ျဖစ္ေအာင္လုပ္မႈ၊ အသိပညာဟူ၍ျဖစ္၏။ (ေလးမ်ိဳးဟုဆိုေသာ္လည္းအလိုႏွင့္ျဖစ္လိုစိတ္ တူ၏။) ျဖစ္လိုမႈမ်ားေသာအခါျဖစ္လိုမႈသည္ ျဖစ္ရန္အတြက္ အေၾကာင္းျဖစ္လာသည္။ ျဖစ္ေအာင္လုပ္မႈမ်ားေသာအခါျဖစ္ရန္အားေကာင္းလာသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ျဖစ္လိုစိတ္သည္ အဓိကျဖစ္ပါသည္။ ယင္းျဖစ္လိုစိတ္က ေနာက္လိုက္စိတ္မ်ားျဖစ္ေပၚေစသည္။ အသိပညာသည္လည္း ေနာက္ထပ္အျခားအရာမ်ားျဖစ္ေစရန္ ေခါင္းေဆာင္ေလသည္။

ဇြဲေကာင္းေကာင္းျဖင့္ ႀကိဳးစာလုပ္ကိုင္သူသည္ သာမန္အေျပာအဆို၊ ကဲ့ရဲ့မႈမွ်ကို အမႈမထားဘဲ အလုပ္ကိုၿပီးစိးေအာင္လုပ္သည္။ ႀကိဳးစားမႈသည္ အျခားေသာေနာက္လိုက္စိတ္မ်ားကိုျဖစ္ေစသည္။ အလုပ္ကို ပ်က္စိးေစရန္ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးႏွင့္ ေတြ႔ႀကံဳရေသာ္လည္း ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္နုိင္သူသည္ ႀကိဳးစားမႈဦးေဆာင္သူျဖစ္ပါသည္။ ဇနကမင္းသား ပင္လယ္ျပင္၌ ကူခတ္ရေသာအခါ ေသမွလျက္ေလွ်ာ့မည့္ ဇြဲ၊ လံု႔လနွင့္လႈပ္ရ်ားကူးခတ္၏။ သူ႕ကုိမခ်ီသြားသည္မွာေမခလာနတ္သမီးမဟုတ္။ ႀကိဳးစားေသာ သူ၏စိတ္ဓါတ္သာျဖစ္သည္။ စိတ္ဓါတ္သည္ လူနာတစ္ဦး၏အသက္ကိုဆံုးျဖတ္ေၾကာ္းဆရာ၀န္တိုင္းသိရွိပါသည္။

လူတစ္ဦးေအာင္ျမင္ရန္ ပညာကလည္းဦးေဆာင္သည္။ ကံကလည္းေဖးမသည္။ ကံေၾကာင့္အလိုလိုေအာင္ျမင္သူရွိသကဲ့သို့အလုပ္ႀကိဳးစားမႈေၾကာင့္လည္းေအာင္ျမင္ၾကသည္။ ထို့အတူအတက္ပညာေၾကာင့္ ေအာင္ျမင္သူလည္းရွိသည္။ တစ္ခုခု ေအာင္ျမင္သည့္အခါေသးငယ္ေသာအရာမ်ား ေပ်ာက္ကြယ္သြားၾကသည္။ အျဖဳေရာင္သုတ္လိမ္းထားေသာ နံရံတစ္ခုတြင္ အျဖဴေရာင္ကိုျမင္ေတြ႔ရေသာ္လည္းအနားပက္ၾကည့္လွ်င္ အမည္းစက္မ်ားရွိေနသည္ကို ေတြ႔ရပါမည္။ သို႔ေသာ္ အေ၀းမွၾကည့္ေသာအခါ အမည္းဟူ၍ မေတြ႔ရဘဲ အျဖဴကိုသာေတြ႔ရမည္ျဖစ္ပါသည္။ ဤသို႔အားျဖင့္ တစ္ခုခုက ဦးေဆာင္ေသာအခါ အျခားအရာမ်ား အလိုလိုလိုက္ပါလာတတ္ၾကသည္။

(၄) အနႏ ၱရ [ဆက္တိုက္္(Contiguity)]

အေၾကာင္းအက်ိဳးအားလံုး ဆက္တိုက္ျဖစ္ေသာ္လည္း အေၾကာင္းအက်ိဳး သီးျခားမထင္ရ်ားဘဲ တစ္ခုတည္းလိုျဖစ္ေနေသာအရာမ်ိဳးကိုခြဲျခားဆိုပါသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ေတာက္ေနေသာဆီမီးသည္ တစ္ခုတည္းဟုထင္ရေသာ္လည္းေရွ့ကမီးအား ေနာက္မီးက ဆက္ေနသည္။ ျမစ္ေရစီးဆင္းမႈတြင္လည္း ေရစိးေနသည္ကိုသာ သာမန္အားျဖင့္ ျမင္ေနရေစကာမူ ယင္းစီးဆင္းမႈသည္ တစ္ခုတည္းမဟုတ္ဘဲ ေရွ့ေနာက္ကြဲေနသည္။ လက္မွတ္၀ယ္ယူရန္တန္းစီးေသာအခါ မိမိေရွ့ကလူသည္ မိမိ၏၀ယ္ယူမႈကိုျဖစ္ေစသည္။ သူ မၿပီးပါက မိမိ၀ယ္ယူရန္မျဖစ္။ မိိမိအလွည့္ေရာက္လာမႈသည္ ေရွ့ကၿပီးဆံုးျခင္းေၾကာင့္သာျဖစ္ေလသည္။ ထို့ောကာင့္ေရွ့အျဖစ္အပ်က္သည္ ေနာက္ကျဖစ္ျခင္းတရားအတြက္ အေၾကာင္းျဖစ္ေလသည္။

စိတ္သည္ တစ္ခုတည္းလိုလုိႏွင့္ ဆက္တိုက္ျဖစ္ေပၚေနသည္။ တစ္ခုခုကို ၾကည့္ျမင္ရသည့္အခါ ခ်က္ခ်င္းေတြ႔ျမင္ရသည္ ထင္ရေသာ္လည္း အဘိဓမၼာသေဘာအရ စိတ္ေပါင္း(၈) ခုေက်ာ္ျဖတ္ၿပီးသိရသည္။ ျမင္ေသာခဏတြင္ အရင္ဆံုး စိတ္လႈပ္သြားသည္။ ယင္းလႈပ္မႈကိုမင္လႈပ္လိုက္သည္ႏွင့္ အလႈပ္တစ္ခုေက်ာ္သြားၿပီးေနာက္တစ္ေရာက္လာကာ ေပ်ာက္သြားသည္။ စိတ္လႈပ္ၿပီးေနာက္ ဆင္ျခင္သည္၊ ျမင္သည္၊ လက္ခံသည္၊ ကူူးေျပာင္းသည္။ ႏိုးၾကားထေျမာက္မႈေက်ာ္မွ ျမင္စိတ္ျဖစ္သည္။ ျမင္စိတ္ျဖစ္ရန္ ေရွ့စိတ္(၈)ခုမွ် ေက်ာ္လိုက္ရသည္။ ေရွ့ေနာက္ဆက္တိုက္ျဖစ္ေနခ်ိန္တြင္ ေရွ့စိတ္သည္ ေနာက္စိတ္ကိုျဖစ္ေစသည္။ ေရွ့စိတ္သည္ ေၾကာင္းျဖစ္၏ ယင္းသို႔ေသာအေၾကာင္းကိုအနႏ ၱအေၾကာင္းဟုတ္ဆိုရပါမည္။

(၅) သမနႏ ၱရ [ဆက္တိုက္ေကာင္းေကာင္း(Good Contiguity)]

အနႏ ၱရ အေၾကာင္းႏွင့္တူေသာ္လည္း ဤအေၾကာင္းသည္ ေကာင္းမြန္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ မထိခိုက္ေစေသာအေၾကာင္းလည္းျဖစ္၏။ မင္းႀကီး ေတာ္ထြက္သျဖင့္ သားႀကီးအေမြဆက္ခံသည့္ ဥပမာ ျဖင့္နားလည္ေစႏိုင္ပါသည္။

(၆)သဟဇာတ [အေဖာ္(Similarity Cause)]

အတူျဖစ္ဖက္ ျဖစ္သမွ်အားလံုးသည္ အေဖာ္ျဖစ္သည္။ အေဖာ္အျဖစ္ႏွင့္ ေက်းဇူးျပဳေသာတရားသည္ သဟဗာတျဖစ္၏။ တစ္ေက်ာင္းတည္းတြင္အတူတူတက္ေသာအခါ ေက်ာင္းတက္ဖက္၊အတန္းအတူတူတက္လွ်င္ အတန္းေဖာ္ျဖစ္သည္။ ထို႔အတူ ကစားေဖာ္၊ တရားေဖာ္ရွိသည္။ စိတ္ခ်မ္းေျမ႕ဖြယ္ရာႏွင့္ ႀကံဳရသည့္အခါ စိတ္ခ်မ္းသာသည့္အေဖာ္ရွိသည္။ စိတ္ေသာကေရာက္လွ်င္လည္း ေသာကအေဖာ္ရွိျပန္သည္။

အဘိဓမၼာကားဘဘာ၀။ ဘေဘာတရားႏွင့္ စိတ္၏သေဘာတရားကိုခြဲျခားျပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အတူတူျဖစ္ေဖာ္ျဖစ္ဖက္သေဘာတရားမ်ားရွိသကဲ့သို့ မတူေသာသေဘာတရားမ်ားလည္းရွိပါသည္။ သို့ေသာ္ သူ့သေဘာအရ ေဆာင္ေနမႈကိုခြဲျခားလ်က္ အေၾကာင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးခြဲလုိက္သည္။ (၂၄) မ်ိဳးထက္လည္းပို၍ခြဲထုတ္ႏုိင္သည္။ အက်ဥ္းဆံုးတစ္ခုတည္းလည္းခ်ံဳ႕ႏုိင္သည္။

စိတ္သည္ ဘယ္သြားသြား၊ ဘာလုပ္လုပ္ အေဖာ္ရွိသည္။ စိတ္သည္ အေဖာ္မပါဘဲ အျပင္ထြက္ခဲသည္။ ေကာင္းမႈလုပ္သည္ျဖစ္ေစ၊ မေကာင္းမႈလုပ္သည္ျဖစ္ေစ အေဖာ္ႏွင့္ပင္ျဖစ္၏။ အလွဴဒါနျပဳလုပ္ေသာအခါ တရားနာျခင္း၊ အမွ်ေ၀ျခင္း စေသာကုသိုလ္မ်ားပါလာရသကဲ့သို့ အကုသိုလ္လုပ္သည့္အခါတြင္လည္း ေနာင္တ၊ ေသာက အေဖာ္မ်ားပါလာသည္။း အေဖာ္လိုက္ျခင္း၊ အေဖာ္ေခၚျခင္းသည္ သဘာ၀တရားျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ဘုရားပန္းလွဴလွ်င္ေရပါလွဴရျခင္းမ်ိဳးႏွင့္ပမာျပဳႏုိင္ပါသည္။ ေဘာလံုးႏုိင္ေသာအသင္းတစ္ခုတါင္ အသင္းသားတစ္ေယာက္သည္ အမ်ား၏အေဖာ္ျဖစ္သည္။ အေဖာ္ဆိုသည္မွာစိတ္တူ ကိုယ္တူမဟုတ္သည့္တိုင္ ကိုယ္တူသည့္သေဘာမ်ိဳးရွိသည္။

ဆီမီးတစ္ခုထြန္းရာတြင္ မီးေတာက္သည္ႏွင့္အလင္းေရာင္လာသည္။ မီးေတာက္ႏွင့္ အလင္းသည္အတူတူျဖစ္ေပၚလာရသလို တစ္ခုခုျဖစ္ရန္ အတူတူဖန္တီးရယူမႈသည္ အေဖာ္အေၾကာင္းတရားျဖစ္သည္ ယေန့ေခတ္ ရွယ္ယာထည့္၀င္လုပ္ကိုင္ရေသာ လုပ္ငန္းမ်ားကဲ့သို့ အေကာင္အထည္ေဖာ္ျခင္းသည္ အေဖာ္ဟူေသာအေၾကာင္းကို ေဖာ္ေဆာင္ျခင္းျဖစ္သည္။ အခ်ိဳ႕ကိစၥရပ္မ်ားတြင္စုေပါင္းလုပ္မွေအာင္ျမင္သလို သဘာ၀တရားမ်ားသည္လည္း အေဖာ္မ်ားႏွင့္သာ စုေပါင္းျဖစ္ေပၚလာၾကေပသည္။

(၇)အညမည [အခ်င္းခ်င္း(Jaining Cause)]

အေဖာ္ႏွင့္တူသည္။ သို့ေသာ္ အေဖာ္သည္စိတ္တူ ကိုယ္တူ ဟုမဆိုသာဤအေၾကာင္းသည္ကားစိတ္တူ ကိုယ္တူလိုေပါင္းစည္းသည္။ တစ္ခုႏွင့္တစ္ခုခြဲမရေအာင္ တြဲေနမႈသည္ အညမညျဖစ္သည္။ အရ၀တၳဳတစ္ခုအား အေရာကသက္သက္၊ အရာကသတ္သတ္၊ အနံ႔ကသတ္သတ္ ခြဲမရမႈမ်ိဳးသည္ အညမညျဖစ္ပါသည္။ ဥပမာ-ႏြားႏို္႔ထဲေရေရာလိုက္ေသာအခါမည္သည္ကေရ၊ မည္သည္ကႏြားႏို္႔ဟူ၍ခြဲမရသလုိေပါင္းစပ္မႈသည္ အခ်င္းခ်င္းျဖစ္သည္။

စိတ္တစ္ခုခုျဖစ္ေသာအခါတြင္လည္း ခြဲမရေအာင္ ပူးေပါင္းေနေသာသေဘာမ်ားရွိေလသည္။ ဘုရားဖူးရစဥ္ ၾကည္ညိဳေသာစိတ္သည္ ေရွ့ေနာက္စိတ္သာမက တစ္ခုႏွင့္တစ္ခုခြဲမရေအာင္ပူးေပါင္းမႈရွိ ေလ၏။ ေကာင္းမႈလုပ္ျခင္းေၾကာင့္ ေကာင္းက်ိဳးမ်ားစုပံုခံစားရၿပီး အခ်င္းခ်င္းေက်းဇူးျပဳသည္။ မေကာင္းမႈလုပ္ျခင္းေၾကာင့္ မေကာင္းမႈမ်ားခြဲမရေအာင္ေရာေႏွာေနတတ္သည္။ စိတ္ညစ္လွ်င္ ေသာက၊ မေက်နပ္မႈ၊ ေနာင္တာ၊ သံသယမ်ားေပါင္းစည္းေနေလသည္။ ယင္းသို့ေဘသေဘာတရားသည္ အညမည(အခ်င္းခ်င္း) ျဖစ္ပါသည္။

(၈)နိႆယ [အမွီ(Dependence)]

အမွီအေၾကာင္းတရားသည္ ပံုစံတစ္မ်ိဳးျဖင့္ အေၾကာင္းတရားျဖစ္လာသည္။ ေျမႀကီးသည္ သစ္ပင္မ်ား၏ မွီရာျဖစ္သကဲ့သို႔ ေစ်း၀ယ္ေသာအခါေစ်းျခင္း(သို႔မဟုတ္) ထည့္သိုစရာတစ္ခုခုသည္ ေစ်းကုန္၏အမွီ ျဖစ္လာသည္။ ဘ)္သည္ လုပ္ငန္းမ်ား၏အမွီျဖစ္သည္။ ဘတ္(စ္)ကားသည္ ခရီးသည္မ်ား၏အမွီျဖစ္သည္။ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်င္းမ်ားသည္လည္း ဗုဒၶဘာသာ၀င္တို့၏ အမွီျဖသ္ရာ အမွီမရွိေသာအရာ မရွိေလာက္ေအာင္ပင္ က်ယ္၀န္းေနသလို အမွီသည္ အဓိကအေၾကာင္းပင္ျဖစ္၏။

စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာအရျမင္စိတ္သည္ အျမင္အာရံကိုမွီ၍ ျဖစ္ေပၚသည္။ အျမင္အာရံုမရွိဘဲ မျမင္ႏုိင္။ ျမင္စိတ္ျဖစ္ရန္ ျမင္စရာတစ္ခုခုကိုေတာင္းဆိုသည္။ ျမင္စရာေတြ႔ေသာအခါ ျမင္စိတ္ျဖစ္လာသည္။ ျမင္စိတ္သည္ အမွီမရ်ိဘဲ မျဖစ္ႏိုင္မွန္း မသိေသာ္လည္း အေ၀းေရာက္ေနသူကို ေတြ႔လိုသည့္အခါ ျမင္ဖူးထားေသာအာရံုျဖင္ေဖာ္ေဆာင္ရသည္။ ေတြ႔ျမင္ခ်င္သူအားမေတြ႔ရေသာအခါ ျမင္စရာ(ျမင္ႏုိင္ဖြယ္)သည္ ရွာေဖြ၍ ခက္ခဲမွန္းသိႏုိင္ေလသည္။ အျခား အျခားေသာ စိတ္မ်ားသည္လည္း ျဖစ္ခ်င္တိုင္းျဖစ္ေပၚလာသည္ မဟုတ္ဘဲအမွီျဖစ္ေသာ အာရံုတစ္ခုခု ႏွင့္ႀကံဳမွျဖစ္ေလ့ရွိသည္။ ေမႊးေသာရနံ႔ႏွင့္ ႀကံဳမွေမႊးသည္။ အပုပ္နံ႔ႏွင့္ထိေတြ႔သည့္အခါနံမည္။ ၾကားစရာအသံျဖင့္ အသံၾကားမႈျဖစ္ရသည္။ ယမင္းသို႔ စိတ္တစ္ခုျဖစ္ရန္ အာရံုကိုအပကူေခၚရသည္။ စိတ္သည္သူ႔ခ်ည္းမထႁကြႏိုင္ေသာ လူမမာတစ္ဦးသာျဖစ္သည့္အတြက္ စိတ္ကုိလမ္းေလွ်ာက္ဖို႔တြဲထူရသည္။ အာရံုသည္ စိတ္ကို ထူမတ္ေပးသည္ အကူအမွီျဖစ္ပါသည္။

(၉)ဥပနိႆယ [အမွီေကာင္း(Strong Dependence)]

အမွီသည္ အေၾကာင္းတရားမွန္းသိလာသည္ႏွင့္အမွ် သာမန္အမွီသည္ မွီ၍လည္းျဖစ္ႏိုင္သည္။ အမွီ၍လည္းျဖစ္ႏုိင္သည္။ သို႔ေသာ္ လံုး၀မမွီဘဲ မရေသာအေၾကာင္းသည္ အမွီေကာင္းျဖစ္သည္။ သတၱ၀ါမ်ားအဖို႔ အစားအစာသည္ ေရွာင္ကြင္းႏိုင္ေသာအရာမဟုတ္။ ရွင္သန္ရန္အတြက္ အစာကိုမွီရသည္။ ေနထုိင္မႈ(ေနရာ)ႏွင့္ အ၀တ္အထည္(လံုၿခံဳမႈ) တို့သည္ မွီစရာျဖစ္သည္။ ထို႔အတူ ရာသီဥတုသည္လည္းမွီစရာတစ္မ်ိဳးျဖစ္ည၏။ ေအးသည့္အခါအပူလိုသကဲ့သို႔ ပူသည့္အခါ ေအးခ်မ္းမႈလိုအပ္ပါသည္။

ထို႔ျပင္ အျခားေသာ မွီစရာမ်ားစြာရွိသည္ျဖစ္ရာ ယင္းမွီစရာမ်ားသည္ အားႀကီးေသာမွီစရာမ်ားျဖစ္၍ ပိုမိုအေရးႀကီးေသာ မွီရာအေၾကာင္းေကာင္းမ်ားျဖစ္သည္။ က်န္းမာေရးမေကာင္းပါက မိမိက်န္းမာေရးအတြက္ ကုသေပးမည့္ဆရာသည္ အမွီေကာင္းျဖစ္သည္။ တရားအားထုတ္ရာတြင္ ဆိတ္ျငိမ္ေအးခ်မ္းသည့္အရပ္သည္ တရား႐ႈမွတ္သူမ်ားအတြက္ သင့္တင့္မွ်တေသာ ေနရာေဒသျဖစ္၍အမွီေကာင္း(သို႔မဟုတ္) အေရးႀကီးေသာေနရာပင္ျဖစ္သည္။ စီးပြားေရၚသမားအတြက္ အျမတ္အစြန္းရမည့္ေနရာသည္ အမွီေကာင္းပင္ျဖစ္ေသာ္ျငား အမွီေကာင္းဆိုုသည္မွာ ေအာင္ျမင္ေနၾကသူမ်ားဟူ၍ တစ္ထစ္ခ်ယူဆေနသူမ်ားလည္းရွိသည္။ သို႔ေသာ္ ေအာင္ျမင္ေနသူတိုင္း မွီရာအစစ္မဟုတ္ပါ။ အလ်ဥ္းမသင့္လွ်င္ ေအာင္ျမင္သူဆိုသူက မိမိကိုပင္အသံုးခ်ႏုိင္၍ ျဖစ္ပါသည္။

(၁၀)ပုေရဇာတ [ေရွ့ျဖစ္(The Former)]

ေရွ့တြင္ ႀကိဳတင္ျဖစ္လ်က္ရွိေသာ အရာသည္ အလိုလိုအေၾကာင္းျဖစ္ေနသည္။ ကမၻာဦးတြင္ ႀကိဳတင္ျဖစ္ေနေသာ ေနႏွင့္လကို ဥပမာေပးႏုိင္ပါသည္။ စပါးကိုစတင္စိုက္ပ်ိဳးမႈ၊ မီးကိုေတြ႔ရွိမႈမ်ားသည္ ေရ်းအေၾကာင္းမ်ားပင္ျဖစ္သည္။ ဤသို႔လွ်င္ ေရွးအက်ဆံုးေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ာသာမက စကၠန့္တိုင္း၌ ႀကိဳတင္ေရြ႔လ်ားသြားသည့္ ပထမစကၠန့္သည္ပင္ေရွ့ျဖစ္ေသာအေၾကာင္းျဖစ္ပါသည္။ မႏွစ္ကဆိုသည္မွာ ယခုႏွစ္၏ေရွ့အျဖစ္ႏွင့္ အေၾကာင္းသင့္ေနသျဖင့္ ေရွ့ေရာက္ေနေသာ အေၾကာင္းအားလံုးသည္ ပုေရဇာတအေၾကာင္းျဖစ္သည္။

ကြန္ပ်ဴတာနည္းပညာမ်ားဖြ႔ံၿဖိဳးတိုးတက္ေနေသာ ယခုေခတ္တြင္ ေရွ့က်ေသာနည္းပညာကေနာက္မွနည္းပညာကိုေက်းဇူးျပဳသည္။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ေရွ့အျဖစ္အပ်က္သည္ ေနာက္ျဖစ္စဥ္အတြက္ ကုန္ၾကမ္းျဖစ္ေနေသာေၾကာင့့္ပင္။ နမူနာစံျပအေနႏွင့္ပါ အေရၚပါသျဖင့္ ေနာက္မွလိုက္လာေသာနည္းပညာသည္ ေရွ့ကထက္ပိုမိုေကာင္းမြန္ေအာင္လုပ္ေဆာင္ႏုိင္ေလသည္။ ေရ့်က်ေသာနည္းပညာသည္ ေနာက္ထပ္နည္းပညာမ်ားေပၚေပါက္လာေစရန္အတြက္ အေၾကာင္းေကာင္းပင္ျဖစ္ေပသည္။

စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရတြင္လည္း ေရွ့စိတ္သည္ ေနာက္စိတ္၏ အေၾကာင္းျဖစ္သည္။ ထို့ေၾကာင့္အနႏ ၱရပုေရဇာတပစၥည္းသည္ ဆက္တိုက္မျဖစ္ေသာ္လည္း ေရွ့ျဖစ္ေသာအရာမွန္သမွ်တို့ႏွင့္သက္ဆိုင္သည္။ ဥပမာ-တန္းစီေသာအခါမိမိက အမွတ္စဥ္(၅) ဟုဆိုပါက (၄)သည္(၅)၏အေၾကာင္းရင္းျဖစ္သည္။ (၄)သည္ အနႏ ၱရ၊ သမနႏ ၱရ၊ ပုေရဇာတျဖစ္သည္ဆိုပါစို႔။ သို႔ရာတြင္(၃)သည္ (၅)၏အေၾကာင္းရင္းအမွန္ဟုတ္ဆိုေသာအခါ အနႏ ၱရ၊ သမနႏ ၱရ၊မပါေတာ့ေပ။ ပုေရဇာတသာလွ်င္ျဖစ္သည္။

(၁၁)ပစ ၦာဇာတ [ေနာက္ျဖစ္(The Later)]

ေရွ့ျဖစ္အေၾကာင္းႏွင့္ဆန့္က်င္ဘက္ျဖစ္သည္။ ေနာက္မွျဖစ္ေသာက္အရာက ေက်းဇူးျပဳျခင္းေၾကာင့္ အေၾကာင္းေျပာင္းျပန္ျဖစ္သည္။ ေနာက္မွျဖစ္ေသာအရာကို အေၾကာင္းအျဖစ္ဆိုလိုသည္။ သရက္ပင္စိုက္ေသာအခါ အရက္သီးစားဖို့ေမွ်ာ္လင့္သည္။ သရက္သိးသည္ ေနာက္မွျဖစ္လာမည္ ဆိုေသာ္လည္း ေနာက္မွျဖစ္မည့္အရာကို အေၾကာင္းအျဖစ္ယူဆသည္။ လင္းတငယ္သည္ အစာဆာေလာင္မြတ္သိပ္မႈျဖစ္လွ်င္ မိခင္ကေကၽြးလိမ့္မည္ဟုတ္ ေတာင့္တသည္။ လင္းတငယ္သည္ မိခင္ေကၽြးမည့္အစာကိုမစားရေသာ္လည္း ေနာက္မွစားရမည့္ အစာကိုေမွ်ာ္လ်က္ အစာ၌တပ္မက္ေတာင့္တသည္ အာသာေစတနာဟူေသာေမွ်ာ္လင့္ေတာင့္တခ်က္ျဖင့္ ရွင္သန္ႏုိင္သည္။ ယင္းအားပစ ၦာတအေၾကာင္းက ပံ့ပိုးေလသည္။

ဘုရားေလာင္းသည္ ေလးသေခ်ၤႏွင့္ ကမၻာတစ္သိန္းျဖည့္က်င့္မွ ဘုရားျဖစ္မည္ကုိေမွ်ာ္လ်က္ဒုကၡမ်ိဳးစံုကို ခံခဲ့သည္။ ဘုရားျဖစ္မည္ဆိုပါက မိမိ၏သားမယားကိုပါ စြန့္ပစ္ႏုိင္သည္။ ေနာက္ျဖစ္မည့္အရာကိုမေမွ်ာ္လင့္ဘဲ မည္သူမွ် အပင္ပန္းခံ အလုပ္လုပ္ၾကမည္မဟုတ္ေပး။ တရားရွာသူသည္ရလာမည့္ တရားထူးကိုေမွ်ာ္လ်က္ ကိုယ့္ကိုယ္ကို အဟာလုပ္သည္။ ဘီလူးသည္ သူမ်ားအသားကိုသာစားသည္။ တရားရွာသူသည္ ကိုယ့္အသားကိုယ္ျပန္စားရသည္။ ကိုယ့္အသားမစားဘဲ တရားရွာပါကတရားရႏုိင္မည္မဟုတ္။ ကိုယ့္ကိုယ္ကို အနစ္နာခံရာတြင္ ပဲ့ပါေအာင္ခံႏိုင္ဖို့ အေရးႀကီးသည္။ အေမွ်ာ္ျဖင့္အေတာ္ျဖစ္မည့္အရာကို ရ်ာေနျခင္းသည္ ဒုကၡတစ္မ်ိဳးပင္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ရွာေနၾကပါသည္။

(၁၂)အာေသ၀န [ထပ္ခါထပ္ခါ(Repeat Cause)]

အထပ္ထပ္အခါခါ ျဖစ္ေနေသာအေၾကာင္းသည္ အာေသ၀နပင္ျဖစ္သည္။ ထပ္ခါ ထပ္ခါသြားရေသာလမ္းသည္ ဖံုေနသကဲ့သို႔ အခါခါထပ္ျဖစ္ရေသာအရာသည္ အေၾကာင္းတစ္မ်ိဳးျဖစ္လာသည္။ ျမင္စိတ္ျဖစ္ေသာအခါ ျမင္စိတ္ကို အထပ္ထပ္အခါခါျဖစ္ေပၚေနမႈသည္ အာေသ၀နျဖစ္သည့္အတြက္ ဖတ္ပါမ်ားေသာစာအုပ္သည္လည္းအလြတ္ရေနမည္ျဖစ္၏။ မိမိအိပ္ေနက်ေနရာသို႔ ညအခါ အလင္းမဲ့ေနသည္တိုင္လမ္းေလွ်ာက္၍ သြားနိုင္ပါသည္။ လူတစ္ဦးအားေတြ့လွ်င္ေတြ႔ခ်င္း မမွတ္မိေသာ္လည္း သံုးေလးႀကိမ္ေတြ႔ဆံုရလွ်င္ မွတ္မိမည္ျဖစ္သည္။ ထပ္ခါ ထပ္ခါ ေတြ႔ႀကံဳမႈသည္ ဤအေၾကာင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳေနသည္။

(၁၃) ကမၼ [ကံ (Fortune)]
ကံသည္ ျမင္ေတြ႔ရသည့္အရာ
မဟုတ္သကဲ့သို့သက္ေသျပရန္ခက္ေသာသီအိုရီျဖစ္သည္။အခ်ိဳ႔သည္ သက္ေသမ်ားျဖင့္
အခိုင္အမာျပေသာ္လည္း မည္သည့္အခါမွ လံုေလာက္ေသာ သက္ေသ သာဓက မေတြ႔ရေပ။
ကံကိုသက္ေသျပရန္ ခက္ခဲသည္။ ယင္းကံသည္ မရွီဘူးဟူ၍ ျငင္းဆိုရခက္သည္။
ယံရလည္းခက္ေလသည္။ ကံကိုယံုစားသူက ကံသည္ မိမိကိုယ္အားဖန္တီးသူဟုဆိုသည္။
စင္စစ္ ယင္းစကားသည္ သြယ္၀ိုက္ေသာစကားျဖစ္မည္။ ကံသည္
လူကိုဖန္တီးျခင္းမဟုတ္၊ လူကသာ ကံကိုဖန္တိးေလသည္။ ကံသည္
လူကိုဖန္တီးသည္ဟုတ္ဆိုလွ်င္ ဖန္တီးထားေသာကံက မိမိစုထားေသာ ေငြေၾကးကဲ့သို႔
မိမိအားအက်ိဳးျပန္ေပးသည္။ ယင္းသို႔ ကိုယ္စုေငြ ကိုယ္သံုးေသာ
သေဘာအတိုင္းကံက လူကိုဖန္တီးသည္ဟု ဆိုျခင္းျဖစ္ေပလိမ့္မည္။
ကံသည္ မ်ိဳးေစ့လို သာမန္အပင္ျဖစ္ရန္၊ အခ်ိဳမ်ိဳးျဖစ္က အခ်ိဳျဖစ္ရန္
သတၱိေလာက္သာ ပါသည္။ အပင္စိုက္သူ ေရေလာင္းသည္ျဖစ္ေစ မေလာင္းသည္ျဖစ္ေစ
သီးပြင့္ရမည္ဟုမဆိုလိုပါ။ သို႔ေသာ္ ကံယံုသူက ကံကိုမ်ိဳးေစ့က
သီးသည္ဟုထင္ေနသည္။ ကံကိုမယံုသူကလည္းမ်ိဳးေစ့၏ ဗီဇကိုျပဳျပင္ရန္
ႀကိဳးစားသည္။ မည္သို႔ဆိုေစ အဘိဓမၼာတြင္ အသီး
သီးမည့္စြမ္းအင္းတစ္ရပ္ပါရွိေနေသာ မ်ိဳးေစ့ကဲ့သို႔ ကံေလးကိုကံဟုဆိုသည္။
ယင္းကံသည္ အသီးကိုသီးေစသလို သင့္တင့္ေသာအက်ိဳးကို ျဖစ္ထြန္းေစပါမည္။
အသီးဟုတ္ဆိုရာတြင္ အခ်ိဳသီး၊ အခါးသီးဟူ၍ ကြဲျပားျခားနားမႈရွိသလို
ကံတြင္လည္းေကာင္းေသာကံ၊ ဆိုးေသာကံဟု၍ ႏွစ္မ်ိဳးေတြ႔ရျပန္သည္။
ေကာင္းေသာကံတြင္ ေကာင္းမြန္ မႈကိုျဖစ္ေစရန္စြမ္းရည္ပါလာ၏။
ဆိုးေသာကံသည္ကားျပန္လည္ျပဳျပင္ရခက္သည့္ အခါးသီး ႏွင့္တူသည္။ သို႔ေသာ္
လူသားဘ၀တြင္ ေကာင္းေသာကံကလည္းလူကိုဦးမေဆာင္ႏုိင္၊ ဆိုးေသာကံကလည္း
ေခါင္းေဆာင္ႏုိင္မည္မဟုတ္ပါ။ အဘယ့္ေၾကာင့္မူ လူသည္
အရာရာကိုျပဳျပင္ေျပာင္းလဲႏုိင္၍ျဖစ္သည္။ ကံကိုေကာင္းေစရန္ (သို႔မဟုတ္)
မေကာင္းေစရန္ လူကပင္ျပဳလုပ္ႏုိင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကံကို
အေၾကာင္းတစ္ခုအျဖစ္ဆိုထားေပသည္။

(၁၄) ၀ိပါက [အက်ိဳး (Outcome)]
အက်ိဳးရလဒ္ဟုတ္ဆိုရာ၌ေကာင္းေသာအလုပ္၏ ေကာင္းက်ိဳး၊ မေကာင္းေသာအလုပ္၏
မေကာင္းက်ိဳးဟူ၍ ကြဲျပားျခားနားသည္။ ယင္းအက်ိဳးမ်ားကိုပင္ အေၾကာင္းအျဖစ္
ေဖာ္ျပသည္။ ပစၦာဇာတ (ေနာက္ျဖစ္) ႏွင့္ဆင္ဆင္တူသည္။ သို႔ေသာ္ ဤပစ ၥည္းတြင္
သက္ဆိုင္ရာအက်ိဳးကိုသာ ျဖစ္ေစေသာေၾကာင့္ ေကာင္းက်ိဳးအတြက္ ေကာင္းမႈကို
လုပ္ရန္လိုသည္။ မေကာင္းေသာအလုပ္ကို လုပ္ေဆာင္ပါက
မေကာင္းက်ိဳးခံစားရေၾကာင္း နားလည္ေသာ္လည္း မေကာင္းက်ိဳးေမွ်ာ္လ်က္
မည္သူမွ် မေကာင္းမႈမလုပ္ၾက၊ ေကာင္းက်ိဳးေမွ်ာ္လ်က္သာ
ေကာင္းမႈလုပ္တတ္ၾကသည္။ ဤသို႔ႏွယ္ အက်ိဳးကိုေမွ်ာ္၍ လုပ္ေဆာင္ျခင္းသည္
အေၾကာင္းျဖစ္ေလသည္။ စိတ္၏ျငိမ္းခ်မ္းမႈကိုေမွ်ာ္လ်က္
တရားထိုင္သည္ဆိုပါစို႔။ တရားထူးရမည္ကို ေတြးသိလ်က္
တရားရမည့္နည္းလမ္းအတိုင္းလိုက္နာ က်င့္သံုးေဆာင္ရြက္အားထုတ္သည္။ ယင္းသည္
အက်ိဳးအေၾကာင္းပင္ျဖစ္သည္။
(၁၅) အာဟာရ[အစာ (Food)]
အစားအစာသည္ သက္ရွိသတၱ၀ါတိုုင္း လိုအပ္သည္ျဖစ္၍ အစာအာဟာရသည္
အေၾကာင္းတစ္ခုျဖစ္ေလသည္။ အပင္မ်ားလည္း အစာလိုသည္၊ ေရလိုသည္။ လူမ်ားအတြက္
လိုအပ္ခ်က္မ်ားမွာ ယခုေခတ္တြင္ပိုမိုမ်ားျပားလာမည္ျဖစ္သည္။
ဗီတာမင္ျပည့္စံုရန္ လိုအပ္သည္မွစကာ ေသြးသြင္းရန္ လိုမည္။
ေနေရာင္ျခည္လိုအပ္ေသာေရာဂါျဖစ္လွ်င္ ေနေရာင္ျခည္သြင္းကုသရသည္ စသည္ျဖင့္
အသက္ရွင္က်န္းမာရန္ နည္းလမ္းမ်ားသည္ ဤအေၾကာင္းထဲတြင္ပါ၀င္ေပသည္။
(စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ အစာမ်ားလည္းရွိပါေသးသည္။)
ခႏၶာကိုယ္မၿမိဳလဲေအာင္ သင့္ေလ်ာ္သလို က်ားကန္ေပးရာ၌
လိုအပ္ေသာအစာ(ေဆး၀ါး)မ်ားသည္ အေၾကာင္းမ်ားျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ အားလံုးသည္
အာဟာရႏွင့္ သက္ဆိုင္ေနပါသည္။ အာဟာရ (ၾသဇာဓာတ္) သည္
အသက္ရွင္က်န္းမာေရးအတြက္ ပံ့ပိုးျဖည့္ဆည္းမႈပင္မဟုတ္ပါလား။


(၁၆) ကၠဳႃႏၵိယ [ကၠဳေႃႏၵ (Administration Cause)]
ေစာင့္စည္းမႈအေၾကာင္းသည္ ကၠဳေႃႏၵ ျဖစ္သည္။ မိမိတို႔၏ မ်က္စိထဲတြင္ရွိေသာ
အၾကည္ဓာတ္သူငယ္အိမ္ရုပ္သည္ ျမင္စိတ္ကိုျဖစ္ေစၿပီး ၾကားစိတ္မျဖစ္ပါ။
နားအတြင္းရွိ ပသာဒရုပ္ သည္လည္း ၾကားစိတ္ကိုသာျဖစ္ေစၿပီး
ျမင္စိတ္မျဖစ္ေပၚပါ။ ယမင္းသို႔လွ်င္ သူ႔နယ္ကိုယ့္နယ္ ခြဲထားေသာ
ကန့္သတ္နယ္ေျမမ်ားႏွင့္တူလ်က္ အာရံုတစ္ခုႏွင့္တစ္ခု မေရာယွက္ေအာင္
ေစာင့္စည္း ထားမႈကို ကၠဳေႃႏၵဟုေခၚဆိုကာယင္းေစာင့္စည္းမႈသည္
အေၾကာင္းတစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ ေဘာလံုးကစားရာ တြင္ ဂုိးသမားက ဂိုးေပါက္ေနရာ၊
ေနာက္တန္းေနရာ၊ အလယ္တန္း၊ေရွ့တန္း တာ၀န္ကိုယ္စီထားကာ သူ့
ေနရာႏွင့္သူကစားျခင္းႏွင့္တူပါသည္။

(၁၇) စ်ာန [စ်န္ (Conectration)]
တစ္ခုခုအေပၚ စူးစိုက္ေနတတ္သူကို စ်ာန္၀င္ေနသည္ဟု သတ္မွတ္ႏုိင္ၿပီး
စူးစိုက္မႈသည္ အေၾကာင္းတစ္ခုျဖစ္လာသည္။ စူးစိုက္မႈဆိုသည္မွာ
အာရံုတစ္ခုတည္းတြင္ စိတ္ကိုၾကာၾကာ ေနေအာင္ ျပဳလုပ္ထားျခင္းျဖစ္သည္။
တရားထုိင္ေသာအခါ စိတ္တစ္ခုကို တည္ၿငိမ္(ၾကာေအာင္)ေအာင္ ထိန္းထားရသည္။
ရံဖန္ရံခါ စူးစိုက္ေနခ်ိန္တြင္ အျခားေသာစိတ္မ်ား ေရာပါလာတတ္သည္။ ထိုအခါ
အေဖာ္ရ်ာေသာသေဘာပါ၀င္လာရသည္။ ရုပ္ရွင္ဇာတ္ကားတစ္ကား၌ စူးနစ္ေနေသာအခါ
ေအာ္မၾကား ေခၚမၾကားျဖစ္ရသကဲ့သို႔ တရားထုိင္စဥ္ စူးစိုက္မႈရေသာအခါ
စိတ္တည္ၿငိမ္မႈရေလသည္။ အာေသ၀နလုိ့ ထပ္ခါထပ္ခါ ျဖစ္ေနမႈမဟုတ္ဘဲ
တစ္ခုတည္းကို ရွည္ၾကာေအာင္ ထိန္းထားျခင္းျဖစ္သည္။
ေတာင္ထိမ္အျမင့္တစ္ေနရာမွ အေ၀းကိုလွမ္းၾကည့္ရာတြင္
စူးစိုက္မႈျပဳရသကဲ့သို႔ အာရံုတစ္ခုတညး္အေပၚ စုစည္းလ်က္ ၾကည့္႐ႈေနမႈသည္
အေၾကာင္းတစ္ခုျဖစ္ေလသည္။



(၁၈)မဂၢ[လမ္း (Way Cause)]
လမ္းစဥ္တြင္ ေကာင္းေသာလမ္းစဥ္ႏွင့္ မေကာင္းေသာလမ္းစဥ္ဟူ၍
ႏွစ္မ်ိဳးရွိေလရာ ေကာင္းေသာလမ္းစဥ္သည္ ဘ၀မွလြတ္ေျမာက္ေၾကာင္းျဖစ္၍
အေကာင္းေသာလမ္းစဥ္ကား သံသရာ လည္ေစေသာ အေၾကာင္းတရားသာျဖစ္ေပသည္။
လမ္းစဥ္သည္ ျဖတ္သါားျဖတ္လာမ်ားအတြက္ အေၾကာင္းတစ္ခုျဖစ္သည္။
လမ္းမရွိေသာအခါ သြား၍မျဖစ္သကဲ့သို႔ လမ္းသည္ အေၾကာင္းပင္ျဖစ္ပါသည္။
ျမစ္ေရစီးေၾကာင္းက၈ိုပင္လွ်င္ ကူးတို႔ျဖင့္ကူးျဖတ္ရသည့္အခါ
လမ္းျဖစ္သြားသည္။ ထို့ေၾကာင့္ယမင္းအေၾကာင္းကိုကူးတို့ဟု ဆိုၾကသည္။

(၁၉) သမၸယုတၱ[တြဲဖက္(Copperative Cause)]
ဤပစၥည္းသည္ အညမည (အခ်င္းခ်င္း)ႏွင့္တူသည္။
သဟဇာတ(အေဖာ္)ႏွင့္လည္းဆင္တူသည္။ အေၾကာင္းတရားတို႔
စုေပါင္း(တြဲျဖစ္)ေသာအခါ အေၾကာင္းတစ္ခုအျဖစ္ျပသည္။ အားကစားအသင္း တစ္ခုလို
အဖြ႔ဲလိုက္စုေပါင္းမႈျဖင့္ ေအာင္ပြဲခံေသာအေၾကာင္းျဖစ္သည္။
စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာတြင္ ေရာေရာေတြးေထြးျဖစ္ေသာ ခံစားမႈဟုဆိုရပါမည္။ ဆီ၊
ပ်ား၊ ေထာပက္၊ သကာေရာထားသည့္ စတုမဓူကိုၾကည့္လဆင္ မည္သည့္အရာက ဆီ၊
မည္သည့္အရာက ေထာပတ္၊ ပ်ား၊ သကာ စသည္ျဖင့္ ခြဲျခားမရႏုိင္သလို
စုေပါင္းျဖစ္ေသာအေၾကာင္းသည္ သမၸယုတၱပင္ျဖစ္၏။

(၂၀) ၀ိပၸယုတၱ[တြဲဖက္မဟုတ္(Non-Copperative Cause)]

သမၸယုတၱႏွင့္ ဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္သည္။ အရသာ(၆)ပါး ေရာထားေသာ္လည္း အရသာခ်င္းေပါင္းစပ္မသြားသလို တစ္မ်ိဳးကို သတၱိတစ္ခုျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳသည္။ သို႔ေသာ္ ယင္းတို႔အခ်င္း ခ်င္း အတူတကြေတာ့ ျဖစ္ၾကသည္။ အတူတူျဖစ္ေသာ္လည္း အတည့္အတူေနသည့္ လင္မယားလို ျဖစ္သည္။

(၂၁) အတၱိ [အရွိ (Appearance Cause)]

အရွိတရားျဖင့္ အရာရာကို ေက်းဇူးျပဳသည္။ သူ၏အရာသည္ က်ယ္၀န္းသည္။ သဟဇာတလိုအေဖာ္ အျဖစ္လည္းလိုက္သည္။ အညမညလို အခ်င္းခ်င္းအျဖစ္ႏွင့္လည္း ေတြ႔ရသည္။ နိႆယလို အမွီအျဖစ္ လည္းရသည္။ အနႏၱရလို ဆက္တိုက္ပံုစံႏွင့္လည္း ယွက္ႏြယ္သည္။ အရွိတရားမွန္သမွ်အေၾကာင္း တရားျဖစ္ၿပီး အာရံုအျဖစ္လည္း တည္ရွိေနသည္။

အရာရာတြဲဖက္ႏုိင္ေသာ ဂ်ိဳကာဖဲတစ္ခ်ပ္ကဲ့သို႔ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သူငယ္ခ်င္းလုိအေဖာ္၊ ေသြးေသာက္ ဖြဲသလို့ တစ္ေသြားတည္းတစ္သားတည္း စည္းလံုးစြာ၊ ဆရာလို၊ မိဘလို့ အမွီတစ္ခု၊ သူစိမ္းတစ္ေယာက္ လိုလည္း အေ၀းက ေဖးမတတ္ပါသည္။ ေမာပန္းႏြမ္းဟိုက္သည့္အခါ အရိပ္တစ္ခုအျဖစ္အုပ္မိုးေပးလ်က္၊ ဗိုက္ဆာသည့္အခါ ယမင္စားေသာက္ခဲ့ဖူးေသာအစာကို ျပန္လည္သတိရတတ္ကာ အစာတစ္ခုလို မွန္ဆစရာအျဖစ္ သရုပ္ေဆာင္ေပးတတ္ပါေသးသည္။ အေၾကာင္းတရားတိုင္းႏွင့္ တြဲဖက္၍ရေသာ၊ တြဲႏုိင္ေသာအေၾကာင္းသည္ အရွိတရားအေၾကာင္းဟူ၍ျဖစ္ပါသည္။

(၂၂) နတၱိ [မရွိ (Disappearance)]

အနႏၱရ (ဆက္တိုက္)ႏွင့္တူသည္။ မီးႃငိွမ္းေသာအခါ အလင္းေရာင္ေပ်ာက္ကြယ္သြားသလို ေရွ့က တရားခ်ဳပ္ၿငိမ္းေသာအခါမရွိေသာသေဘာျဖစ္ေလသည္။ ထို႔ေနာက္ တစ္ခုထပ္ျဖစ္သည္။ ဆက္တိုက္ျဖစ္ေသာသေဘာတြင္ ၾကားကာလမရွိျခင္းသည္နတိၳျဖစ္သည္။ မရွိျခင္းသည္ပင္ အေၾကာင္း တစ္ခုအျဖစ္ေဟာၾကားထားသည့္အတြက္ လမ္းသြားရင္းဖိနပ္ျပတ္သြားလွ်င္ ေနာက္ထပ္တစ္ရံ၀ယ္စီး ရမည္ျဖစ္သည္ (သို႔မဟုတ္) ျပင္စီးရသည္။ ေနာက္ထပ္၀ယ္ရျခင္းသည္မရွိျခင္းအတြက္ ျဖည့္ဆည္းလုပ္ေဆာင္ရသည္။ မရွိျခင္း၊ ျပတ္စဲျခင္းက ေနာက္ထပ္ တစ္ခုအတြက္ေက်းဇူးျပဳသည္။

စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာတြင္ ေရွ့စိတ္ခ်ဳပ္ျခင္း ေနာက္စိတ္ခ်ဳပ္ျခင္းသည္ ေရွ့စိတ္၏ မရွိျခင္းေၾကာင့္ပင္ျဖစ္သည္။ ထို႔ျပင္မရွိျခင္းသည္ ဆက္တိုက္ျဖစ္စဥ္တြင္ ျပတ္စဲေသာခဏကိုသာ ဆိုလိုျခင္းမဟုတ္။ လံုး၀မျဖစ္ေသးေသာအရာသည္လည္းမရွိျခင္းပင္ျဖစ္ပါသည္။ လူတို႔ တရားရွာသည္ဆိုရာ၌ ရရွိၿပီးေသာ တရားကုိ ျပန္လည္ရွာေဖြေနျခင္းမဟုတ္ဘဲ မိမိတြင္မရွိဖူးေသးေသာအရာကို ရေအာင္ႀကိဳးစားေနျခင္း သာျဖစ္၏။ အိမ္ရွိၿပီးေသာလူတစ္ေယာက္အတြက္ ေနာက္ထပ္အိမ္တစ္လံုးသည္ လိုအပ္ေသာအရာမဟုတ္။ အိမ္မရွိ၍ အိမ္ရွိေအာင္ျပဳလုပ္ျခင္းသည္ မရွိမႈက ရွိေအာင္ ေက်းဇူးျပဳျခင္း ျဖစ္သည္။

လမ္းခရီးတစ္ခုတြင္ စားစရာမရွိသျဖင့္ သစ္သီးတစ္မ်ိဳးမ်ိဳးရွာေဖြစားရေသာအခါ အသီးစားရျခင္းသည္ စားစရာမရွိမႈေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ အကယ္၍ အသိးကိုစားၿပီးေနာက္ ၀မ္းေလွ်ာျခင္း၊ စမ္းပ်က္ျခင္းျဖစ္ခဲ့လွ်င္ ယင္း၏အက်ိဳးဆက္ကပင္ မရွိျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္ေလသည္။ မက်န္းမာေသာအခါေဆးကုသရမည္။ ျပင္းထန္ေသာေရာဂါေ၀ဒနာေၾကာင့္မိမိတြင္ ကုသစရိတ္မေလာက္င၊ မကုသႏိုင္လွ်င္ ပိုမိုျပင္းထန္ေသာအေျခအေနႏွင့္ ေတြ႔ႀကံဳရမည္၊ (သို႔မဟုတ္) အသက္အႏၱရာယ္ပါ ထိခိုက္လာဖြယ္ျဖစ္ သည္။ ယင္းျဖစ္စဥ္တြင္ ေငြမရွိျခင္း၏ ေနာက္ဆက္တြဲခံစားရမႈျဖစ္သည္။ အရာရာတိုင္းတြင္ အေၾကာင္းရွိသျဖင့္ မရွိျခင္းသည္ တစ္စံုတစ္ရာျဖစ္ရန္ အေရးပါေသာအေၾကာင္းျဖစ္ေနေလသည္။

(၂၃) ၀ိဂတ[ကင္းေ၀း (Nothing)]

ဤအေၾကာင္းသည္လည္း အနႏၱရႏွင့္တူပါသည္။ ေျခတစ္လွမ္းၾကြမွ ေနာက္တစ္လွမ္း လွမ္းရသလိုမူလတရားမရွိေသာ(ကင္းေသာ) အခါမွ ေနာက္တစ္ခုျဖစ္ႏုိင္သည္။ စကားလံုးခ်င္း လဲလွယ္ျပျခင္းသာ ထူးပါသည္။ နတၳိပစၥည္းႏွင့္လံုး၀တူသည္။ ကင္းေ၀းျခင္းဆိုသည္မွာ မရွိျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။

(၂၄) အ၀ိဂတ[မကင္း (Non-Nothing)]

ဤအေၾကာင္းကား အတၳိ(အရွိ)ႏွင့္တူသည္။ မကင္းရာမကင္းေၾကာင္းျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳေသာသေဘာကို ဆိုသည္။ ပင္လယ္ႀကီးသည္ ေရသတၱ၀ါမ်ားအား မကင္းရာေသာသေဘာျဖင့္ ေက်းဇူးျပဳရသည္။

အထက္ပါအေၾကာင္းတရားမ်ားကို ကုသိုလ္၊ အကုသိုလ္၊ အဗ်ာကတ(ဘုရားရဟႏၱာမ်ား၏ သႏၱာန္ တြင္ျဖစ္ေပၚႏုိင္ၿပီး လံုး၀အက်ိဳးေပးျခင္းမရွိသည့္ စိတ္၊ ကုသိုလ္၊ အကုသိုလ္မဟုတ္၊ ျပဳကာမတၱ၊ ျပဳျခင္း မွ်သာျဖစ္ေသာစိတ္)ခြဲလ်က္၊ ကုသိုလ္က ကုသိုလ္ကိုလည္းေကာင္း၊ အကုသိုလ္ကိုလည္းေကာင္း၊ အဗ်ာကတကိုလည္းေကာင္း၊အကုသိုလ္က အကုသိုလ္ကိုလည္းေကာင္း၊ ကုသိုလ္ကိုလည္းေကာင္း၊ အဗ်ာကတကိုလည္းေကာင္း၊အဗ်ာကတက အဗ်ာကတကိုလည္းေကာင္း၊ ကုသိုလ္ကိုလည္းေကာင္း၊ အကုသိုလ္ကိုလည္းေကာင္း ေက်းဇူးျပဳျခင္းအားျဖင့္ ခ်ဲ႔ထြင္ေဟာၾကားထားေပသည္။ အေၾကာင္းတရားအလိုက္၊ အေကာင္းအဆိုးအလုိက္ စက္လွည့္သလုိ ေဟာၾကားခဲ့ေသာ ျမတ္ပ႒ာန္းေဒသနာသည္ အဆံုးမရွိ၊ အပိုင္းအျခားမရွိေအာင္ပင္ က်ယ္၀န္းနက္နဲလွသည္ျဖစ္ရာ ကမၻာေလာကရွိ လူသားအားလံုးႏွင့္လည္းအက်ံဳး၀င္သက္ဆိုင္ေနပါသည္။ သဒၶါစိတ္ျဖင့္ မျပတ္ရြတ္ဖတ္လွ်င္ ေဘးအႏၱရာယ္ကင္းစင္၍ ေကာင္းက်ိဳးမ်ားကိုသာ ေဖာ္ေဆာင္ေပးႏုိင္ေသာ ျမတ္ပ႒ာန္းဟုဆိုရလွ်င္ ျငင္းဆန္ႏုိင္ဖြယ္ရွိမည္မထင္ပါ။

ပ႒ာန္းတန္ခိုး၊ ျမတ္ေကာင္းက်ိဳးကား၊ သူခိုးရန္ပ၊ ဓားျပရန္ေျပ၊ တေစၦရန္လြဲ၊ သရဲရန္ျဖတ္၊ ဖုတ္က်တ္ရန္ေ၀း၊ မီးေဘးရန္ကြာ၊ ရတနာပိုင္စိုး၊ ဂုဏ္ရွိန္တိုး၍ သက္စိုးရွည္စြာ၊ ကိုယ္က်န္းမာလ်က္၊ ပညာႀကီးမား၊ ကုသိုလ္မ်ားသည္၊ ေဟာၾကားမကုန္မဆံုးတည္း။

Wed, Feb 24 2010 04:00pm MMT 2
CicerNyinyi
CicerNyinyi
61 Posts
ေကာင္းပ ဒီလို့ အေျခခံရွိျပီးသားေတြဆိုေတာ့ေရး၇တာ အားရွိလိုက္တာ
Wed, Feb 24 2010 04:25pm MMT 3
zawlay (Lord D)
zawlay (Lord D)
65 Posts
သိပ္ကိုေကာင္းပါတယ္ ........ဒီလုိ ေလးေတြ ေရးေပးတာ ........၀ါသနာပါသူေတြ အတြက္ သိပ္ကိုေကာငး္ပါတယ္
တင္ေပးထားတဲ ့သူကို ေက်းဇူးလဲ တင္ပါယ္........ဆပ္ေရးဖုိ ့လဲ အားေပးပါတယ္ .........
Tue, Mar 2 2010 09:35pm MMT 4
pao pao ( Lord O )
pao pao ( Lord O )
546 Posts
သာ ဓု ပါ ေတာ္ .. သာ ဓု .. သာ ဓု
Wed, Mar 3 2010 09:33pm MMT 5
pao pao ( Lord O )
pao pao ( Lord O )
546 Posts
ဟယ္ .. ဆ ရာ ေလး .. ေဒၚ လက္ ဗ လိး .. ၾကြ လာ ဘီ ..။
ဟဲ ့ .. ရွန္ တီ ေရ .. ထြက္ ေလာင္း လိုက္ ပါ ဥိး ..။ ေရ ေႏြး ပူ နဲ ့ ..။
အဲ ေလ..။ ေရ ေႏြး နဲ ့ ခပ္ ေသာက္ ဖို ့ .. လက္ ဖက္ ေၿခာက္ တစ္ ထုပ္ ေလာင္း လိုက္ လို ့ ေၿပာ တာ .။ ဟိဟိ..။
Wed, Mar 3 2010 09:45pm MMT 6
pao pao ( Lord O )
pao pao ( Lord O )
546 Posts
ေဟာ ေတာ္ .. သီ လ ၇ွင္ မမ က .. လင္ အ လွဴ ခံ သ တတ္ ..။ ဟိဟိ
Thu, Mar 4 2010 08:03pm MMT 7
pao pao ( Lord O )
pao pao ( Lord O )
546 Posts
ဟဲ ့ .. လန္း ပက္ .. ။ ဒီ မွာ ဆ ရာ ေလး နဲ ့ တ ရား ေဆြး ေႏြး ေန တယ္ ကြယ္ .။
ၿငိမ္ ၿငိမ္ ေန စမ္း ..။ ဆ ရာ ေလး က .. ႏွယ္ ႏွယ္ ရ ရ မ ဟုတ္ ဘူး ..။
၃ ႏွစ္ ၃ မိုး .. ဂူ ထဲ မွာ ေအာင္း ၿပိး.. ဖ ေယာင္း တိုင္ နဲ ့ က်င့္ လာ တာ ..။
ဟိဟိ..။ ( ၀ါ ဆို ဖ ေယာင္း တိုင္ ေလ .. ခိခိ..)
Fri, Mar 5 2010 12:10pm MMT 8
Ram
Ram
2590 Posts
ဟဲ့... တရားေဆြးေႏြးရမယ့္ ေနရာေလ.. Spam ေတြ မေရးၾကပါနဲ႕ ။
လုပ္ပါဦး လမ္းပတ္ ဆက္ၿပီး ေဆြးေႏြးၾကရေအာင္၊
(၂၄) ပစၥည္း ပ႒ာန္းေဒသနာေတာ္ဆိုတာ ဗုဒၶ သာသနာရ႕ဲ႕ ေရွ႕ တန္းခံတပ္ႀကီးပဲ မဟုတ္လား
Fri, Mar 5 2010 04:02pm MMT 9
pao pao ( Lord O )
pao pao ( Lord O )
546 Posts
အင္း .. ၿမတ္ မ ဂၤ လာ .. စာ ေစာင္ မွာ .. လ စဥ္ ေဖာ္ ၿပ ေန တဲ ့ .. ကိုး ဘြဲ ့ ရ ဆ ရာ ေတာ္ အ ရွင္ အာ စာ ရ ရဲ ့ ..ပ ဌာန္း ေဆာင္း ပါး မွာ ေတာ ့ ..ဒီ လို ဖတ္ ဘူး တာ ပါ ပဲ ..။
ပ ဌာန္း ရြတ္ တာ .. သာ သ နာ ၿပဳ ရာ ေရာက္ ပါ တယ္ တဲ ့ ..။
Sat, Jul 30 2011 11:12am MMT 10
Yu Lay
Yu Lay
6 Posts
Whitelous yay ( Aung Chin 8 Par Pha Yar Shi Koe) lay thi yin tin pay par own naw........
Mon, Nov 11 2013 09:38am MMT 11
Tin Htoo Aung
Tin Htoo Aung
1 Posts
@Ram: အကိုု share ေပးထားတဲ႕ ၂၄ ပစၥည္း ဖြင့္ဆိုုခ်က္ကိုု အျခားမွာ ျပန္ၿပီး share လိုု႕ရပါသလား?
Sat, May 17 2014 04:44pm MMT 12
လန္းပတ္ (Lampard)
လန္းပတ္ (Lampard)
137 Posts
ေကာင္းတာလုပ္တာ မွန္သမွ် Share လို႕ ရပါတယ္ ငါ့ညီရယ္။
Sat, May 17 2014 04:47pm MMT 13
လန္းပတ္ (Lampard)
လန္းပတ္ (Lampard)
137 Posts
အခုတေလာ ညအိပ္ရာဝင္ ဖတ္ျဖစ္ေနတဲ့ စာအုပ္က ေဒါက္တာမင္းတင္မြန္ ေရးတဲ့ "အျမတ္ဆုံးပန္းတိုင္ ဧကန္ပိုင္" ျဖစ္ပါတယ္။

Please login or sign up to post on this network.
Click here to sign up.